Mobilitat sostenible, un repte pendent a Can Baró

"El Bus Güell no ha estat la solució esperada: ha mancat consens"

Barcelona és una ciutat amb un gran atractiu turístic, i els reptes que això comporta van estretament lligats a aspectes de la nostra quotidianitat: la mobilitat, el civisme, la massificació de l’espai públic o altres afectacions, més acusades en barris que tenen punts d’interès turístic, com ara Can Baró, veí del Park Güell.

La mesura municipal del Bus Güell –llançadora que comunica Alfons X i el parc– no ha estat la solució esperada. Ha mancat consens sobre el recorregut i no ha anat acompanyada d’altres mesures necessàries. Per exemple, que sigui elèctric i no híbrid-gasoil, per evitar la contaminació. L’alta freqüència de pas, a més, genera malestar veïnal, ja que és molt superior a la de les línies convencionals. Cal fer-la atractiva per al turisme, perquè per ara no ha absorbit les aglomeracions de la V19, la línia més atraient –recomanada a Google– per pujar al parc. Tot això, amb un cost d’un milió d’euros de diner públic obtingut amb la venta d’entrades al recinte històric del parc.

La Plataforma Can Baró, i també altres col·lectius, no només hem fet propostes, sinó que hem demanat asseure’ns en una mateixa taula amb l’Ajuntament, els barris veïns amb els quals compartim mobilitat i, si escau, d’altres als quals arriben les línies afectades, atesos els desajustos que ha provocat en les zones de muntanya la Nova Xarxa de Bus (NXB). Hem de construir solucions junts que millorin la mobilitat i la qualitat de vida. Encara no tenim cap resposta, però reclamarem aquesta taula de treball al nou Consistori.

Fins que no arribi la L9 del metro a Sanllehy, les nostres propostes parteixen dels recursos propis de la NXB, amb la revisió pendent dels busos de barri. Els principals suggeriments passen pel creuament de les línies V19 i V23 –pel fet que, per orografia, no es pot accedir a la V21–, la recuperació en superfície de l’H6 –una proposta treballada entre els barris del Guinardó, el Baix Guinardó, Can Baró i la Salut– i la millor freqüència del 114 sense busos furgoneta –de cinc places–, que són de difícil accés per a la gent gran, la mainada o les persones amb discapacitat. Esperem del nou Govern municipal més capacitat de resposta, no només en matèria de mobilitat. I esperem que aquesta sigui prioritària.