Música a la gran pantalla

L’In-Edit, el festival de cinema documental musical de Barcelona, celebra la 17a edició del 24 d’octubre al 3 de novembre amb una cinquantena de projeccions

Des dels grans noms de la música rock, com David Bowie o Leonard Cohen, fins al brit-pop, el trap o el fado. Tots els estils tenen cabuda en la selecció de documentals musicals del Festival In-Edit, que se celebra del 24 d’octubre al 3 de novembre a les sales Aribau Multicines, a Barcelona. La cita que fusiona cine i música arriba a la 17a edició amb una cinquantena de projeccions.

El festival s’inaugurarà amb Everybody’s everything, dirigit per Sebastian Jones i Ramez Silyan i produït pel cineasta Terence Malick. El film retrata amb delicadesa Lil Peep, una icona de l’emo-trap que va morir d’una sobredosi el 2017, quan només tenia 21 anys. 

L’In-Edit es fixa en les noves músiques, però sense deixar de banda els clàssics. Així, en la programació destaquen pel·lícules com el documental sobre la relació de parella entre Marianne Ihlen i Leonard Cohen. Marianne & Leonard: Words of love, de Nick Broomfield, és un retrat sentimental del cantautor que gira al voltant de l’amor que va néixer entre ell i l’artista noruega a l’illa grega d’Hydra.

També es podrà veure John & Yoko: Above us only sky, la crònica definitiva de la gravació de l’àlbum Imagine i que també és un retrat íntim del dia a dia i el despertar polític de Lennon al costat de l’artista japonesa. O David Bowie: Finding name, de Francis Whatley, que explica el període iniciàtic del cantant fins a la mort del seu alter ego Ziggy Startdust. Les projeccions també permetran fer un viatge als anys 90 amb films com Suede: The insatiable ones, sobre l’auge, la caiguda i la recuperació d’un dels grups insígnies del brit-pop; o recuperar la figura de PJ Harvey, amb A dog called Money, testimoni visual del procés creatiu de The Hope Six Demolition Project, del 2016.

També es podran conèixer dues històries que van arrencar a Detroit però els efectes de les quals van transcendir fronteres i generacions: Boy Howdy! The story of Creem Magazine i Suzi Q. El primer relata l’apassionant història de Creem, revista pionera en el rock crític que, amb estil modern, va plasmar les turbulències socials i culturals dels 70. I Suzi Q té com a protagonista a la llegendària Suzi Quatro, baixista, cantant, actriu i poetessa de Detroit que des del Londres glam va contribuir a redefinir el paper de la dona en el rock’n’roll i va inspirar tota una generació d’artistes femenines.

En el programa també destaquen històries com la de David Gonçalves, un fadista professional que passeja la seva malenconia pels carrers de Lisboa, relatada a Vadio – I am not a poet, d’Stefan Lechner; o la història d’un guitarrista japonès que va dedicar 30 anys a emular al seu heroi, Jimmy Page. També es podrà veure Mr.Jimmy, de Peter Michael Dowd.

L’apartat dedicat a la collita nacional inclou Jai Alai/Fiesta Alegre, de Marta Javierre i Fernando Gatón, sobre la popular sala de concerts de Huesca; VVV (Trippin’you), de Santiago Mejías Blake, sobre el trio madrileny d’electrònica; i The bass of women, de Joana Fornós, que analitza en clau feminista l’escena Sound System de Barcelona. També el documental BCN 1989 Keith Haring, de Lulu Martorell, Roger La Puente i César de Melero, sobre la presència de l’artista a Barcelona, on va pintar el seu famós mural contra la sida al Raval, amb un pinzell en una mà i un radiocasset escopint house a l’altra. A més, es podrà veure un documental sobre el promotor musical Gay Mercader: El Mercader del Rock’n’Roll.

Un parell de sessions especials

A banda dels documentals musicals, durant l’In-Edit hi haurà dues sessions especials. Per una banda, Octavas, un coproducció d’In-Edit Films, Pijama Studio i Primero-B, i per l’altra, Ardara, la primera ficció de Raimon Fransoy i Xavier Puig i que s’estrenarà al festival amb la banda sonora interpretada en directe. L’In-Edit també ofereix activitats paral·leles, entre les quals destaca la xerrada de dimarts 29 amb el director David Trueba, que en aquesta edició del festival presenta Si me borrara el viento lo que yo canto, un revelador documental sobre el cantautor Chicho Sánchez Ferlosio.

Data: del 24 d’octubre al 3 de novembre
Lloc: Aribau Multicines (Barcelona)
Preu: 7 €
DOCUMENTALS RECOMANATS

Everybody's everything. 24 d’octubre

Marianne & Leonard: Words of Love. 26 d’octubre i 2 de novembre

Si me borrara el viento lo que yo canto. 28 d’octubre 

PJ Harvey: A dog called money. 26 d’octubre i 3 de novembre

David Bowie: Finding Fame. 25 d’octubre